Det maskuline har vært det rådende i tusener av år. Vi alle, både menn og kvinner, har tilpasset seg og lært å leve i det patriarkalsk samfunnet. Det har vedvart så lenge at det er vanskelig å se klart hvor skillet og balansen mellom det feminine og maskuline – Yin og Yang går.
Likevel er det tydelig at vi over en periode har beveget oss. Med mange små skritt og ufortrøden fremmarsj har vi nærmet oss det myke feminine Tipping-Point. Mye av prosessen ble kickstartet av noen sterke damer som kjempet for kvinners rettigheter. Storhetstiden for feministene var 60 og 70 tallet. De gjorde en fabelaktig innsats - jeg er dem evig takknemlig. Likevel var noe av prisen en maskulinisering. For kampen i seg selv var maskulin og arbeidsmarkedet vi skulle inn i, var styrt av maskuline prinsipper.
Nå er det noe helt nytt som gror frem.
Kvinner kjenner seg sterke nok og trygge nok til å ta viktige verv og stillinger, uten å kompromisse på at de er fullblods kvinner. De tar med sine kvaliteter og bruker dem som en ressurs. Dette er ikke en kamp. Det er en prosess. En prosess som også går som hånd i hanske med andre tendenser og endringer i arbeidsmarkedet.
Daniel Pink skriver i boken a whole new mind om hvordan den typisk maskuline venstre hjernehalvdel er i ferd med å bli utkonkurrert av den typisk feminine høyre hjernehalvdel. Det maskuline lineært tenkende, måloppnåelses fokuserte og rasjonelle er ikke nødvendigvis kvalitetene som lenger er mest ettertraktet. For arbeidsmarkedet er i stor endring og derved også kvalitetene som søkes. Masse produksjon er outsourset til Asia. Jobber som tidligere var lønnet godt er nå tatt over av Kinesere og Indere som jobber for brøkdel av summen. Det er ikke lenger nødvendig å ha så mange som holder produksjonen oppe i vesten. Hva selskaper nå søker er mennesker som er kreative, tenker helhetlig, kan relasjoner og mellommenneskelige problemstillinger. For å klare seg i dag må man gi noe annet til kunden enn lav pris og god kvalitet. Kunden vil ha en tilknytning til merket, varen og selskapet de handler fra. Det krever nye måter å møte dem på. For å få til dette kreves høyrehjernehalvdels tenkesett. Kvalitetene kan selvfølgelig begge kjønn levere. Det ligger bare så naturlig for oss kvinner som allerede opererer mest ut i fra høyrehjernehalvdel. For høyrehjernehalvdel er nettopp helhetstenkende, kreativ og emosjonell. Dr. Louann Brizendine en nevorbiolog som har dedikert sin forskning til kvinnehjernen beskriver i sin bok The Female Brain hvordan forskjellene på kvinne og manne hjernen allerede oppstår i foster stadiet. I 8 uke begynnerfostre i sine kjønns spesifikke hormoner. Da begynner jentenes hjernesentre for emosjonalitet og kommunikasjons å vokse større en guttenes. Noe som gjør oss jenter allerede fra fødselen mer opptatt av kontakt på et emosjonellt og kommunikativt plan. Nettopp disse kvalitetene som nå er etterspurt.
Det finns mange tegn på at denne endringen skjer....
Behovet for den kreative høyrehjernehalvdels kompetansen, gjør at flere selskaper tenker nytt. Nå rekrutteres det blant annet fra kreative kunstskoler for å finne de rette kandidatene til å dra selskapet videre.
Hvis man ser på høyskoler og universiteter så er det flere kvinner enn menn som tar høyere utdannelse. Denne trenden har vedvart over flre år.
Likevel har det tatt en stund før dette har begynt å vise seg som flere kvinnelige ledere. Det er fortsatt tynt med kvinner i toppleder stillingene. Men - man ser at det sakte stiger og kvinnelige toppledere blir det flere av. Mange av disse lederne tar tydelig med seg sin kvinnelighet inn i stillingen. De har høye heler, oppdrar barn og bringer myke verdier inn i selskapene.
Den største endringen på arbeidsmarkedet ser man på mellomledernivå. Antallet kvinnelige ledere stiger raskt. Administrativt forskerforbund gjorde en undersøkelse via Norges Handelshøyskole. Den viser at det er en markant økning av kvinnelige ledere fra 2001 til 2011. På disse ti årene gikk det fra 20,9- 31,5.
I USA har de funnet at unge single kvinner under 30 tjener MER enn tilsvarende menn.
Det er ikke bare på arbeidsmarkedet denne endringen gjør seg gjeldene. De fleste har hørt om Maja kalenderens ende mot slutten av året. Mange mener at det ikke er noen undergang, men varsel om endring. En endring hvor nettopp den feminine energien skal øke for å balansere med det maskuline.
Yin og Yang skal harmoniseres.
Så vi er i en endring mot noe nytt. En endring som ikke kjempes på barrikadene, men av herlige, frodige fullblodskvinner som våger å ta sin selvfølgelige plass. Som kjenner sine kvaliteter og byr på dem som en ressurs. Så skritt for skritt vil vi finne vår plass som likeverdige mannen. Hvis begge parter våger å se, ta inn og repektere den anders styrker ogkvaliteter. Så kan det maskuline og feminine utfylle hverandre og forsterke hverandre. For denne prosessen er ikke ute etter å fjerne det maskuline. Både Yin og Yang kraften er nødvendig. De vil nå bare finne en balanse som lenge har vært savnet.
Bianca Schmidt | Gestaltpsykoterapeut MNGF, Sexolog, NLP Coach
Gestaltsenteret
Besøksadresse: Gimleveien 21, 0266 Oslo
Mobil/direkte: +47 99351952
Mail: [email protected]
Web: www.biancaschmidt.no www.gestaltsenteret.no
Facebook side: www.facebook.com/osskvinnerimellom